Субкультура львівських батярів #цікаве Львівські батяри – це відчайдухи, з неймовірною енергією і силою, постійно жартівливі, авантюрні, любителі любовних романів та навіть бійок. Вони не знали міри, тому постійно потрапляли до поліцейської дільниц, яку називали «фудріґарнею». Але найцікавішим є те, що батяри були лише в галицьких містечках. Серед них, окрім українців, зустрічались і поляки і євреї. Ніхто не може назвати дату, коли з’явились баряди. Кажуть – “давно”. Відомо лише, що сам термін виник наприкінці XVIII століття, коли Львів був під владою Австрії і з’явилися угорські поліцаї. Якраз вони вживали термін «бетяр», який перекладається як розбишака (є ще безліч синонімів цьому слову). Це слово стало дуже популярним і в ХІХ ст.. трансформувалося у термін «батяр». Більшість Львівських батяр були в основному з передмість, синами ремісників і т.д. Як правило, зазвичай вони збирались в шинках або біля закладів для народних забав, які відкривались власниками місцевих броварень. Найбільша кількість подібних закладів знаходилась поблизу Високого замку, у районі Підзамче та Верхнього Личакова – це традиційні місцини самогоноваріння. Колись львівськими батярами могли бути не лише діти, які більшу частину дня проводили на вулиці. Батяри могли походити і з порядних та заможних родин, в яких дитячий період батярства переносився і в доросле буття. Адже батярувати могли як поважні та дорослі чоловіки, так і малий шмаркачі. Батяр – це стиль життя, в якому загальноприйняті норми сприймаються легковажно. Батяри могли бути хуліганами, але ні в якому разі не розбишакували і не грабували. Вони мали свою філософію і свій гонор. Батярські розваги були невибагливими: танці, багато пива і горілки. Випивали вони багато, хоча рідко були п’яницями. Зазвичай, п’яних батярів тягнуло на подвиги: чи то жарти, чи то бійки. Ідея батярської розваги – не задуманий заздалегідь злочин, а лише бажання похизуватися чи розумом, чи силою, чи кмітливістю. Однією з найрозповсюдженіших забав батярів було розігрування власників крамниць: батяри кілька днів влаштовували штовханину в крамниці, вимагаючи якогось рідкісного товару, якого не було на полицях. Власник крамниці під впливом шаленого попиту закупити цей товар у великій кількості, після чого потенційних покупців не було видно, і власник потерпав від великих збитків. У деяких батярських закладах були розповсюджені батярівки – це львівські пісні-міські романси чи заримовані жартівливі історії про витівки батяр. Також в цих піснях оспівували віддану любов до Львова, історичні та повсякденні подробиці з життя міста, розповіді про львівські розваги, назви кнайп тощо. В батярів існувала власна говірка – львівська ґвара, якою говорили усі львів’яни того часу. Ось кілька прикладів із батярського словника: андрути – вафлі балватунцьо – болван бараболя, бульба – картопля бумцик – танці втраяти – багато їсти гальба – кухоль ґудз – вузол дримбайло – старий чоловік дрипця – стара жінка здибатися – зустрітися калапітра, маківка – голова макаґіґи – солодощі мешти – туфлі моторовий – водій трамваю оферма – незграба пироги – вареники пляцок – солодкий пиріг пструг – форель рефектар – їдальня рура – труба/духовка сальон – вітальня стрих – горище стругайло – трамвай тринґельд – чайові фризура – зачіска шлюс – кінець, завершення шпалер – прогулянка шпрехати – говорити шпондер – грудинка яндрус – хуліган. А музичні традиції батярського Львову винирнули з підпілля у 1980-1990-х роках та стали невід’ємною частиною міста. Також у Львові щороку навесні на початку травня проводиться фестиваль «День батяра у Львові». Автор: Марта Галаджун http://weloveua.com/ua/subkultura-lvovskih-batyarov Фото: https://www.facebook.com/lvivbatiar